måndag 2 juli 2012

VILKEN KVÄLL


Sa' jag att tiden går fort?
Det gjorde den verkligen inte efter fikat. Laura satt inte bra, och jag förstår verkligen att det måste göra ont att sitta i samma stol hela dagarna, och jag försökte ändra kuddarna så att det skulle bli bra. Problemet är bara att mor inte kan tala om när det är bra, eller hur hon vill ha det i stället. Till slut frågade jag om hon ville byta till korgstolen, fast jag vet att hon inte gillar den. Jo, det skulle bytas, och väl i den skulle hon sitta som en korkskruv och hålla båda händerna på samma sida av ansiktet, annars skulle hon dö. Hon var väldigt irriterad för att jag inte visste hur hon kände det, och kunde lägga kuddar där de behövdes. Tog inte så värst lång stund förrän vi bytte tillbaka, och mamma satt mest och dåsade. 


Märkte att hon nästan sov vid åtta, så jag föreslog att vi skulle lägga oss. Det var hon med på, tyvärr var hennes ben inte riktigt med på flytten från fåtöljen till arbetsstolen. Hon gled av turner och hamnade på golvet, utan att göra sig illa.
Jag insåg att jag inte klarade av det själv och ringde först hemtjänst, där ingen svarade, och se'n nattpatrullen. De börjar ju inte förrän nio, så vikarien som svarade skulle försöka få tag på någon från hemtjänst. Tog väl drygt tjugo minuter så kom Kajsa, som var här en natt för inte så länge se'n, och en annan trevlig tjej. De insåg också att de behövde  mer hjälp och ringde efter förstärkning som kom med en lyft. Men vi fick vänta bra länge, de tjejerna skulle ju hämta lyften först. När de väl kom gick det snabbt och smärtfritt. 
Det visade sig att en av tjejerna var Lauras gamla rid-elev Jenny. En rätt stökig unge som hon arbetade hårt med. Skulle aldrig ha känt igen henne om hon inte presenterat sig.
Klockan var ju halv elva innan mor kom i säng, och nu är jag redigt trött.
Gro och Terje ska komma i morgon eftermiddag, men jag har inte hört något från dem se'n de åkte hemifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar