måndag 9 juli 2012

EN RELATIVT LUGN NATT


Det ser så obekvämt ut, när Laura sover. Hon hänger ofta med huvudet bredvid kudden, eller som i går kväll, sitter spikrakt upp. Jag trodde hon skulle vakna snart, men hon sov sittande i flera timmar. Inte förrän 23:30 ropade hon för att fråga var hon var. “Jag vet att jag hälsar på hos någon, men jag vet inte vem”.
Men hon var tämligen klar, sa’ att hon behövde kissa, men la’ till “det kommer nog inte många milliliter”. Så jag föreslog att hon skulle vänta med att kissa, eftersom hon tycker det är så besvärligt att resa sig. Det gick hon med på, och tio minuter senare var jag tillbaka till sängen.
Klockan två ropade hon på en kniv. Då hade hon säkert mumlat om en kniv i över en timme. Hon blev mycket upprörd när jag varken ville ge henne en kniv eller sax. “Ja, då dör jag, good bye”. Så följde den vanliga fasan.  
Det var underbyxorna som hon ville klippa upp. Nu hade hon ändå rymliga byxor, så det är tydligen något hon fått för sig, att de sitter åt. 
Det tog tio minuter innan hon glömt byxorna, nu var det fötterna som var hopbundna. Jag rörde hennes ben och fötter, och det tog en bra stund innan hon insåg att hon inte satt fast.
Hon hörde barn som lekte, och frågade när skolorna slutade. Jag talade om att det redan var sommarlov, vilket upprörde henne  hon hörde ju barnen. Det var skolan i Kongsvinger, så jag ringde dit ett antal gpnger för att förhöra mig om när skolavslutningen skulle äga rum. Vilka svar jag än fick, så var de fel.
“Tvångsvårdssängen” var inte bra. Den var hotfull och hon var rädd. Därför ringde jag till polisen på vår ort. De förklarade att inga hot förekom mot oss. Vilket hon naturligtvis inte trodde på.
“Sture var en bra polis, han ville ha reda på för mycket, det ska en bra polis”. Strax efter klockan tre ramlade jag i säng och sov ända till klockan nio. Mor sover fortfarande.
14:30 kommer hemtjänst, hoppas jag hunnit hon är vaken då, och har hunnit dricka kaffe.
Jag uppskattar de lugna mornarna, men känner mig ändå stressad av allt som jag bör hinna med innan hon vaknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar