lördag 1 december 2012

EN NORMALBRA DAG


Jag är tacksam så länge Laura förefaller harmonisk och säger att hon har det bra. Ibland har vi riktiga samtal, medan mor vid andra tillfällen talar osammanhängande och har svårt att hitta orden. Då, när hon inte får fram orden, och jag inte förstår, kan hon bli irriterad och säger "oh,forget it". Men hon rättar fortfarande radiopratare som inte kan skilja på före och innan, själv och ensam, eller klämmer ur sig andra grodor.
Det hon inte gillar är att inte få gå på toa — jag kan ju inte hjälpa henne ensam, och hemtjänstarna tycker nog att det är besvärligt, för jag hörde att en tjej i dag, sa' att du har ju blöja. Laura som alltid varit så noga med hygienen och angelägen om att inte lukta illa, hon lider av att inte klara den detaljen själv.

Här blev jag tvungen att gå ifrån för mor ville sitta upp, men kunde inte eftersom händerna var fastbundna. Jag visade att händerna inte var bundna — men det var nu det, nyss var de ju det!

Det händer att jag låter bli att plocka upp skräp eller handdukar från golvet, efter hemtjänstarna. Då blir det liggande — det verkar som om de flesta går efter principen att inte plocka upp något som någon annan lämnat efter sig. Det har legat en tvättlapp på toagolvet i snart en vecka nu — har insett att jag får ta upp den själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar