söndag 13 januari 2013

"DEN DÄR DAMEN


tycker inte om mig", sa Laura, så snart en av tjänstarna hade lämnat rummet. Jag vet bättre än att säga emot mor i en sådan situation — särskilt som jag misstänker att påståendet inte var helt grundlöst. Istället valde jag en medelväg, som jag tror kommer sanningen nära. Den att tjejen förmodligen varken tycker riktigt illa eller riktigt bra om Laura, att hon sköter sitt jobb mekaniskt, utan att bry sig om vem hon sköter.
Laura har alltid haft en kusligt välutvecklad känsla för vad hennes medmänniskor går för — och den känslan tycks vara intakt.

Just nu läser mor dödsannonserna, jag vet att det inte finns några bekanta med där. Hur mycket av det hon läser, som hon tillgodogör sig, vet jag inte. Men eftersom hon inte minns vad hon nyss hört, blir ju mycket helt obegripligt, eftersom texterna ofta förutsätter att man vet vad artikeln handlar om. Det är vid sådana tillfällen hon kan  ondgöra sig över att det saknas bitar av texten, eller att texten förändras allteftersom hon läser den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar