onsdag 8 maj 2013

"TYCKER DU OM


sådan här musik Laura?" Maja låter lite förvånad och samtidigt nedlåtande. Förmodligen har hon svårt att förstå hur någon väljer att lyssna på musik av Hoffmeister. Men tror hon verkligen att vi skulle spela skivor med musik vi inte gillar. 
Man måste inte alltid prata, en vänlig tystnad är bättre än ett krystat och nedlåtande samtal. Men det är inte många av tjänstarna som insett. I sanningens namn är det nog även många icke-tjänstare som är rädda för tystnaden.
Det har varit ont om bra tjänstare här de senaste dagarna, men när det kommer någon, slår genast samvetet till, och jag tycker att jag borde uppskatta deras arbete mer än vad jag gör. 
Jag är oändligt tacksam för att jag bor i ett land där vi kan få (viss) hjälp (om vi gör som de överordnade säger), men samtidigt tycker jag nog att lite av fattigstugementaliteten lever kvar — vi förväntas vara tacksamma för att vi får hjälp. Laura har arbetat hårt i hela sitt liv och betalat skatt, just för att hon ska kunna få hjälp. Det finns nog rätt många områden  där vi lätt blir tårögda bara för att folk sköter sitt jobb. Vården och så barnomsorg och skola, hör dit. Rätt märkligt att vi ska bli förvånade och rörda när vi får den hjälp vi har rätt till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar