tisdag 7 maj 2013

”JÄTTEBRA, SÅ DUKTIG DU ÄR!”,

säger Lotta till mor. Vad det gällde vet jag inte, men tonfallet fick mig att gå upp i limning — och uppenbarligen retade det även Laura. ”Ja, tänk vad jag kan! Så FÖRSKRÄCKLIGT duktig jag är!” svarade hon, med sin mest sarkastiska röst — och jag kan lova att den är sarkastisk i kubik. Till och med Lotta förstod att Laura var arg. Men frågan är om hon förstod varför. De här tjejerna tror att de är empatiska och bra på alla de sätt. Att det är lika kränkande att tilltala en vuxen person som om hon vore tre år, som det är att säga rena elakheter eller nypas, har säkert inte gått upp för dem. Och jag är rädd för att de aldrig någonsin kommer att lära sig det.                                                                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar