onsdag 22 maj 2013

”GODNATT GULLUNGE”


Som så ofta på kvällarna, var Laura relativt klar och redig i går kväll. Hon tyckte att jag såg trött ut, och uppmanade mig att lägga mig på en gång.
Jag hörde att hon småpratade, och när jag tittade in till henne, någon timme senare, var hon riktigt uppsluppen, talade om ”tropéer” och trakéer, det fanns nio tropéer vid ett bord, nio vid ett annat — så fanns det ett antal trokéer, alla hade de olika färger. Jag föreslog att hon skulle försöka koppla av och sova, men hon bara skrattade, och det sista jag hörde innan jag lämnade rummet, var hur hon organiserade sina färglada vänner. Jag hörde att hon talade rätt länge, men det lät glatt, så jag brydde mig inte om att gå in till henne.
När jag tittade in i morse klockan sex, låg sängkläderna på golvet. Jag bredde på henne, och hon vaknade till och tackade, innan hon snabbt somnade om.

Laura sov fortfarande när tjejerna kom halv elva, men inte djupare än att hon vaknade när vi började att tala med henne.
Hon lyckades hålla sig vaken ända tills det var dags att vila, så halv elva får det bli väckning i fortsättningen. För är hon utsövd är hon för det mesta glad och harmonisk, och oftast relativt klar. Och irritationen över tjänstarnas behandling och bemötande går snabbare över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar