måndag 17 februari 2014

"TÄNKBART,


det är ett vackert ord", säger Laura, efter att ha suttit tyst en bra stund. Det är tvära kast mellan olika grader av närvaro och sinnesstämningar. Vi talar om vackra ord och uttryck tills det är dags för middagsvilan. Varför hör man inte "det tål att tänka på", lika ofta nu som förr.
Jag går in till mor så snart tjänstarna gått, talar om att jag ska laga soppa till middag, och att jag har bröd i ugnen. Laura blir glad och ser fram emot måltiden.
Jag hinner inte ens ut i köket förrän mor ropar — hon ville bara förhöra sig om hur jag tillagar soppan. När jag säger att den står på spisen, ber hon om ursäkt för att hon störde mig och uppmanar mig att skynda tillbaka till soppan, så att den inte bränner vid.
Både soppa och bröd slinker ned utan problem, får till och med servera lite mer soppa. När efterrätten är uppäten och jag ska till att diska, undrar Laura om hon inte kan få lite efterrätt.
 
Dagens glada överraskning är att Sigrid avlägsnat tandkrämen från golvet. Präktiga och beskäftiga Sigrid som alltid får mor på dåligt humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar