tisdag 18 februari 2014

LAURA SOV LÄNGE


och vill ligga kvar och dra sig en stund, innan vi börjar dagen. Hon har ovanligt ont i hela kroppen, så jag suckar djupt när jag ser att det är Liam som kliver ur bilen. Med sig har han Sanna, som är bra — när hon arbetar ihop med någon av de bra tjejerna. 
Laura värjer sig, på det sätt hon kan värja sig — genom att ta tag i deras händer och envist hålla emot. Hon är otroligt stark i händerna, så från hennes sida sett är det en effektiv metod, och morgontoaletten tar lång tid.
Jag har tänkt på hennes sätt att ta tag i närmaste person, oftast tror jag inte att hon avser att nypas, även om personalen kallar det så. Det kan göra ont, det vet jag, och några gånger är det säkert avsikten — "varför får inte jag göra er illa, när ni gör mig illa?" Men det är hennes enda sätt att säga emot, när ingen lyssnar på henne. Ibland har jag undrat om det har med hennes mycket dåliga balans att göra, eftersom hon är rädd för att ramla ur sängen när de vänder på henne och flyttar henne till hissen — då är det naturligt att man hugger tag i vad man kan. Ibland är det en person, och andra gånger en filt eller någons kläder.
 
Det talas och skrivs mycket om den usla åldringsvården, just nu. Jag är den första att hålla med om att den är under all kritik, och att det behövs mer resurser. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur hemtjänsten kan fungera väl på några ställen. Det finns uppenbarligen chefer som klarar av att planera verksamheten med de små medlen de har. Vilket inte är något skäl till att inte omgående skjuta till medel till all åldringsvård.
Och det är inte pengar som behövs för att få personalen att sluta tala småbarnsspråk, eller att lära dem att vika ihop en filt och plocka upp kläder från golvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar