tisdag 4 februari 2014

"DE HÄR TRE SAKERNA


har jag att välja på", säger Laura och håller fram sina händer. Sedan ber hon mig läsa vad som står där, när jag säger att jag inte ser vad det står, läser hon innantill "det står att jag har tre tjänster, friskt vågat, och ta itu med uppgifterna". 
Vi har haft en bra dag, även om Lauras konversation snabbt blir obegriplig, om jag inte orkar styra den.
 
Med en usel och en bra tjänstare, blev läggningen till vilan inte enkel, eftersom den usla tjejen fick mor att resa ragg. Mor grät sedan tjejerna gått, mest av vanmakt, tror jag. Att inte kunna bestämma över sin tillvaro, att inte kunna uttrycka vad man vill — nog kan man gråta för mindre.
 
Två bra tjejer hjälpte mor upp, allt var frid och fröjd. Tjänstarna och jag konstaterade att täcket är svårhanterligt, de små kulorna klumpar ihop sig, och det är nästan lögn att få dem jämt fördelade i täcket. Dessutom är det så stort och otympligt att det är en veritabel brottningsmatch att få in det i ett vanligt påslakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar