fredag 2 november 2012

I DAG BÖRJADE JAG GRÅTA

när jag kom in i rummet sedan hemtjänstarna gått,
en toarulle på golvet
ett draglakan hopknölat på soffan 
och ett annat på golvet nedanför soffan 
ett otömt bäcken 
och som vanligt lös alla lampor

Egentligen inte värre än vanligt, men i dag har jag inga marginaler.

"Om det kommer någon och bråkar", sa Laura, medan vi drack te.
Jag försäkrade henne att vi bara släpper in dem vi tycker om och vill ha besök av. Men så slår det mig att hon säkert upplever att hemtjänstarna bråkar med henne. (För att inte säga vad jag upplever det som). Och inte släpper vi in dem därför att vi tycker om dem!
En av tjejerna har en röst som får mig att oroa mig för att fönstren ska rämna när hon säger något. Lättprovocerad är hon också — när Laura muttrar något ohörbart, fräser hon något i stil med "och vad menar du med det". 
Och ynglingen som har varit här ett par gånger i dag, kallar Laura för gumman! Som om vore hon fem år.

Nu ska här sovas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar