fredag 22 februari 2013

GÄSTEN HAR FARIT


och jag behöver inte resa till sta’n fler gånger. Det senare är skönt, men gästen är saknad, både av mig och mor.

Första kvällen gästen är här, ringer det på dörren klockan sju — två hemtjänstare hade fått för sig att det var då mor skulle läggas. Trekvart senare är mor mogen för sängen, så jag larmar. I flera timmar tutar det omväxlande upptaget, tjuter eller piper i största allmänhet och ingen svarar. Det innebär även att telefonen inte fungerar. Vilken tur att vi har gäst iförd mobiltelefon, i huset. Från hennes mobil försöker jag komma fram till hemtjänst — utan att lyckas. Inte förrän efter klockan nio, när jag kan ringa på nattpatrullens telefon får jag svar, och mor blir nattad. 
När så vi ska lägga oss några timmar senare, hör vi att larmet fortfarande tjuter — i mitt sovrum — och inser att jag inte kommer att kunna larma påföljande morgon. Det känns minst sagt olustigt att varken kunna larma eller använda telefonen. Så gästens mobil kommer åter till användning, och jag ringer 112, som kopplar mig till rätt larmcentral. De har ingen aning om vad det kan vara för fel, men säger att de ska skicka en tekniker. I alla fall är det vad jag uppfattar. 
Efter en stund kommer en hemtjänstare! En rar tjej, som kan lika lite om larmet som jag. 
Nu är klockan ett på natten, jag drar ur jacket och vi lägger oss.
Nästa morgon har jag ett mejl från pålitliga rehab, som fått rapport om problemen av natten. Jag får ett direktnummer till hemtjänstarnas mobiler. Det numret som en enhetschef en gång sagt inte finns! 
Men nu funkar larmet och jag kan larma. Tjejerna kommer, allt är frid och fröjd — innan de går uppmanar de mig att använda larmnumret närhelst jag behöver!
Snart kommer även en av tjejerna från rehab och byter ut larmet. Vi kan andas ut.
I går kväll upptäckte jag att det nog var lite för tidigt att andas ut, för telefonen var stendöd.
Mejlar rehab, så tydligen redan stängt butiken för dagen, men nu på morgonen har ”larm-tjejen” varit här och fixat felet. Hon hade stuckit in en sladd i fel hål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar