torsdag 23 januari 2014

EFTERSOM LAURA VAKNADE


tidigt, serverade jag henne så småningom frukost på sängen. Hon var inte på sitt allra bästa humör nära — uppmanade mig att inte glömma bort henne när jag gick för att göra i ordning kaffet, "för det har du ju för vana", sa hon.
Hon tinade långsamt upp, men är fortfarande en aning förvirrad, när jag inte sitter bredvid henne och försöker att dra inne henne i nuet.
Hon talar om en äldre släkting, och frågar om jag minns en episod i hennes liv. Jag säger att jag minns släktingen, men den händelsen mor talar om, inträffade nog innan jag föddes. Ja, det håller hon med om — för det var nog tio år sedan det hände.
Två bra tjänstare klarade av morgontoaletten, utan besvär. Och just nu diskuterar vi ortens dialektala lustigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar