lördag 8 mars 2014

PLASK, PLASK,


ljudet är välbekant, även om det nu var rätt länge sedan Laura hällde ut sin dryck på golvet. Jag trodde att jag skulle våga lägga ifrån mig ett par saker på diskbänken, men Laura var för snabb för mig. Nu fyller jag aldrig Lauras glas mer än knappt halvfull, eftersom jag vet vad som kan hända, så det var inte så värst mycket jag behövde torka upp — men jag blev ändå sur, och sa åt mor att det var bra onödigt att göra så. Först blev hon också sur, men efter ett par minuter bad hon om ursäkt, och sa att det inte skulle hända igen.
Morgontoaletten gick smärtfritt, med två rätt så bra tjejer, även om Laura inte kunde motstå att härma deras sätt att tala. De talar snabbt och i diskanten, men inte barnspråk — tack och lov.
Och inte nedlåtande som Liam — i går skulle trycksåret läggas om, och han förklarade att hon hade ett "hål i baken". Naturligtvis frågade Laura vem som gjort det, och den knölen svarade "du". Det fick mor att bli topp tunnor rasande, och hon beskyllde Liam för att ha gjort det. Då började han ett långt och invecklat samtal i docerande ton för att förklara att om man sitter på samma sätt, kan man få sår i baken, och dem måste man sköta... 
Laura klippte snabbt av hans flöde genom att säga:
"Mästra mig inte, jag kan allt om trycksår."

2 kommentarer:

  1. Vi var häromdagen på IKEA och införskaffade flera brickor, billigaste modellen. På dessa lade jag tillklippta underlägg med antiglid. Händer det något nu så brukar det oftast komma på brickan som då är lätt att skölja av under kranen.

    4 Brickor står nu placerad på var plats på bordet och ytterligare 4 brickor finns.
    Ett par har vi för sysselsättningssaker för mor så det är bara att flytta och byta ut brickorna efter behov...

    SvaraRadera
  2. En god idé!
    Kruxet med mor är att det sällan är en olyckshändelse - hon häller med berått mod ut drycken på golvet.

    SvaraRadera