torsdag 24 juli 2014

OCH SE'N DÅ?


säger vänner med ett tydligt frågetecken på slutet. En fråga som kräver ett svar, som jag inte har. Jag är nog fortfarande rätt oorganiserad, men tar ett steg i taget — men försöker ändå hitta en struktur att hänga upp mina dagar på.  
Att städa efter hemsktjänst gav mig en välbehövlig adrenalinkick, duschen och tvättfaten har jag kvar, har ännu inte lyckats mobilisera den behövliga kraften för att skrubba dem. 
Nu hoppas jag bara att att rehab snart kommer för att hämta allt lånegods — som tack för lånet skickar jag med den avföring som har suttit på bäckenets kanter, jag vet inte hur länge. Övre våningen ser ut som ett möbelmagasin, så jag ser fram emot att få det snyggt både där och i salen.
 
Fortfarande kommer jag på mig med att snegla på klockan för att inte missa tjänstarna. Redan innan jag tänkt tanken till slut inser jag ju att jag kan fortsätta att röra mig i ultratapid och göra vad jag vill, när jag vill.
 
Till min stora glädje minns jag den Laura som fanns före demensen — när jag tänker på mor är det den handlingskraftiga, slagfärdiga och rörliga Laura jag ser för mitt inre öga.
 
Eftersom Laura dog medan personalen var här, skötte de det praktiska som alltid följer på ett dödsfall, och de gjorde det vänligt och professionellt.  De ville verkligen underlätta för mig, så jag hade inte mage att köra i väg dem, när jag helst av allt hade velat vara ensam med mor, och de inte ville lämna mig. Och kramarna hade jag gärna varit utan.
 
Lika mänskliga var de inte när vår favorittjänstare fick höra om dödsfallet, och spontant sa att hon ville ringa till mig. Nej, det var inte passande — så hon väntade med att ringa tills hon kom hem.

3 kommentarer:

  1. Hej Ginny!

    Jag är också anhörig och jag gläds med dig att du kan minnas din mamma som frisk. Den som fanns före demensen - det är så viktigt att kunna minnas det. Beklagar sorgen!

    Jag tror vi har haft kontakt förut på mail via bloggen Bort med skammen som jag är med och driver. Vi ska nu sammanställa en lista med länkar på bloggar då vi har fått önskemål från en läsare att göra ett inlägg med tips på andra bloggar om demens och att vara anhörig. Får vi ha med länken till din blogg på den listan? Du får såklart säga nej - det är därför vi frågar först. Svara gärna med ett mail till bortmedskammen@live.se

    Varma hälsningar
    Jenny Eriksson
    www.bortmedskammen.se
    www.facebook.com/bortmedskammen



    SvaraRadera
  2. Du som har talets makt och dessutom är en jäkel på att skriva, borde ge ut en bok och hålla föredrag om allt du skrivit här. Kanske skulle du undervisa undersköterskor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen att ni fått vänta så länge på svar - är trött.
      Ni är inte ensamma om det här förslaget, och det känns gott att folk tror mig om slika stordåd!

      Radera